Alle Mazda MX5 modellen op een rij
Met de MX5 zette Mazda de betaalbare roadster weer op de kaart. De eerste versie werd op de Chicago Auto Show gepresenteerd en verscheen in 1989 op de markt. In 2016 stond het verkoop aantal op 1 miljoen exemplaren. Daarmee is de Mazda MX de meest verkochte cabrio ter wereld. Aan het succes van dit populaire model komt geen eind. Inmiddels rijdt de vierde generatie van de Mazda Miata rond. De MX5 heeft de lay-out van een klassieke roadster, met de motor voorin en de aandrijving op de achtwielen. Het model maakt gebruik van uiterst betrouwbare techniek.
Elke generatie MX5 heeft zijn eigen type aanduiding, van NA oplopend naar de huidige vierde generatie, de ND.Â
Mazda MX5 NA (1989-1998)
Mazda MX5 NB (1998-2005)
De opvolger van de eerste versie (de NA), werd door de NB opgevolg in het jaar 1998. De opklapbare koplampen werden door geïntegreerde plastic koplampen vervangen. De chromen deurgrepen werden vervangen door in de kleur gespoten variant.
De MX5 NB kreeg een wat massiever uiterlijk en was ook een stuk versie dan het model dat hij opvolgde. De NB serie was leverbaar met een 1,6 (110 pk) en een 1,8 liter motor (vermogen van 141 pk). In 2005 kreeg deze versie een klein facelift.
Mazda MX5 NC (2005-2015)
In tegenstelling tot de NB, die sterk voortborduurde op het uiterlijk en het concept van de oerversie, was de NC een compleet nieuw model. Ronder door de uitgeklopte wielkasten en voorzien van een moderner interieur. Qua motorisering had je de tussen een 1,8 liter motor (126 pk) of een 2,0 motor (162 pk). In 2006 introduceerde Mazda een stalen klapdak voor de MX5, die naast de vertrouwde softtop leverbaar was. In het najaar van 2008 kreeg de NC een facelift. Te herkennen aan de grotere grille, gewijzigde bumpers, kop, mistlampen en achterlichten.Â
Mazda MX5 ND (na 2015)
De huidige versie, de ND, werd eind 2014 gepresenteerd. De ND ging terug naar de roots van de oerversie. Licht van gewicht en dynamisch om te rijden. Met een geheel nieuwe vormgeving en Skyactiv motoren en voorzien van een nieuw een chassis met een laag zwaartepunt. De ND was maar liefst 100 kilo lichter dan zijn voorganger, ondanks extra veiligheidsvoorzieningen.Â
Vanaf 2015 is de laatste versie van de ND op de Europese markt geleverd. Je hebt de keus uit een 1.5 liter met 131pk motor of een 2 liter met 160 pk. Beide motoren worden met een 6 versnellingsbak geleverd. Met de facelift in 2020 werd het vermogen van de 2.0 versie omhoog geschroefd naar 184 pk.
Â